zondag, februari 21, 2010

repareer de alimentatiewet! teken de petitie


normaal doe ik niet mee aan petitie- en/of kettingbrief doorzendacties. maar dit is er 1 waar ik graag een uitzondering voor maak.

ik heb, tijdens mijn jongerenwerkers periode, met onderstaande ouderwetse en compleet achterhaalde wet een aantal maal te maken gehad. en altijd zijn de kinderen de dupe.

je snapt er nix van dat deze wet nog steeds niet gerepareerd is!

dus hierbij doe ik een beroep op jou, lezer van deze post om de oproep goed te lezen en als je je hierin kunt vinden de petitie (al dan niet anoniem) te ondertekenen, er evt over te tweeten en/of door te sturen naar je eigen netwerk.

BVD!

@gar

==============================================================================

Beste,

Ik wil graag je hulp vragen voor het volgende. Ik heb enkele duizenden handtekeningen nodig voor een petitie die ik ben gestart. Normaal gesproken ben ik het type dat dingen zelf regelt. Maar om nu zelf mijn eigen petitie 10.000 keer gaan tekenen, gaat wellicht iets te ver.

Ik wil jou daarom vragen, en dit is echt heel belangrijk voor me, of jij mijn petitie wilt tekenen en of je dit ook aan je vrienden, familie, collega's, kennissen van de sportclub etc. zou willen vragen. Ik ken namelijk lang niet voldoende mensen om dit op eigen kracht voor elkaar te krijgen.

De aanleiding van deze petitie is dat ik vorige jaar het eenhoofdig gezag over mijn kinderen heb gekregen. Naast het feit dat ik alleen voor mijn kinderen zorg ben ik uiteraard ook financieel verantwoordelijk voor ze. Nu zou je dus verwachten dat een alleenstaand vader dezelfde rechten geniet als een alleenstaand moeder, maar helaas loopt de wetgeving een aantal jaren achter op de realiteit. Ondanks het feit dat de moeder van mijn kinderen geen enkele rol meer in hun leven wil spelen (nu meer dan 1 jaar geen contact) staat de wet haar wel toe 12 jaar lang alimentatie te claimen. Door de rechtbank is haar verzoek in eerste instantie afgewezen, maar het Gerechthof heeft, de letter in plaats van de geest van de wet volgend, bepaalt dat zij hier toch recht op heeft.

Het gevolg hiervan is dat mijn kinderen nu 50% tekort komen op wat zij volgens de tremanormen nodig hebben. Een wet die tot doel heeft kinderen te beschermen pakt hier dus behoorlijk verkeerd uit. Ik kan natuurlijk meer gaan werken of mijn ouderschapsverlofuren reduceren, maar dat zal weer ten kosten van de kwaliteit van de zorg gaan.

Dit hiaat in de wet moet snel mogelijk gerepareerd worden. Eind april wil ik hiertoe een petitie aan de tweede kamer aanbieden, hopelijk voorzien van voldoende steunbetuigingen. Wil jij tekenen a.j.b.?

http://repareeralimentatiewet.petities.nl/ external link

En stuur dit verzoek a.j.b. door naar iedereen die je kent.

Pieter Spinder

Geen opmerkingen: