woensdag, januari 30, 2019

#KerkasielBethel na #kinderpardon klaar. Maar niet voor iemand als Omid Heydari

KerkasielBethel na #kinderpardon klaar. Maar niet voor iemand als Omid Heydari

Het #kerkasielBethel bij BethelBoven beneden in de Bethelkapel voor het Armeense gezin Tamrazyan is woensdagmiddag 30 januari geëindigd. Het kabinet heeft maatregelen aangekondigd, waardoor vele honderden in Nederland ‘gewortelde kinderen’ die met uitzetting werden bedreigd, in het land mogen blijven.

Opgelucht en dolgelukkig waren de vele bezoekers van de afsluitende kerkasiel kerkdienst, woensdagmiddag in de Haagse Bethelkapel. Regelmatig klonk gelach en applaus. Woorden van blijdschap en van hoop werden gesproken. Vanaf de orgelgalerij, hoog achter in het gebouw, keek dochter Hayarpi opgetogen en breed lachend toe.

Toen woensdagochtend uit contacten met politici en met het Ministerie van Justitie en Veiligheid duidelijk werd dat het Armeense gezin onder de nieuwe regeling zou vallen, werd besloten het kerkasiel met een passend ritueel te beëindigen. Het werd een feestelijke afsluitende viering, met brood en wijn. Het gebouw puilde uit. Theo Hettema, voorzitter van de Haagse protestantse kerk, en René de Reuver, secretaris van de landelijke PKN, waren voorgangers. Iedereen werd genoemd en bedankt die de kerkasiel mega-kerkdienst die eind oktober was begonnen, mogelijk hadden gemaakt. Het waren de vele vrijwilligers, de duizend voorgangers uit het hele land, uiteraard de bezoekers, en ook de politici van het CDA die vorige week hun nek hadden uitgestoken door een nieuwe regeling van het kinderpardon te eisen.

Maatschappelijke dimensie
Ook het gezin Tamrazyan werd bedankt, voor hun volhardend geloof in de goede afloop. Het is in feite aan hen te danken dat kerken uit het hele land zich in het vraagstuk van het kinderpardon gingen verdiepen, voor het eerst of opnieuw. Het geloof kreeg dankzij hen als het ware een nieuwe, maatschappelijke dimensie. Dankzij hen kon de kerk weer eens een aanstekelijk en positief imago krijgen, dat velen lange tijd hadden gemist. Het kerkelijk protest, in Den Haag begonnen, werd een brede landelijke volksbeweging, met brieven en steunbetuigingen, gesprekken met Kamerleden en reisjes naar Bethel om aan de mega-kerkdienst, 24 uur per dag, deel te nemen en de unieke sfeer te ervaren. Het begrip ‘kerk’ kreeg voor velen nieuwe inhoud en betekenis. ‘Dank aan de familie, voor wat ze aan ons hebben gegeven’, aldus De Reuver.

Nog een effect: binnen de muren van Bethel verdwenen scheidslijnen als sneeuw voor de zon. Niet gehinderd door vaste kerkelijke opvattingen werd een nieuw soort kerkdienst ontwikkeld, met stijlen uit alle denominaties, landen en tijdperken. Liederen uit vele bundels werden door iedereen vrolijk meegezongen. Voorgangers van allerlei komaf en signatuur tekenden in voor een dienst van een paar uur, protestantse en rooms-katholieke, tot uit het buitenland.

Direct de auto gepakt
Ook de bezoekers kwamen de afgelopen maanden uit alle delen van het land, van Delfzijl tot Maastricht. Vaak kwamen ze in groepen, soms bij voorkeur midden in de nacht, ‘omdat er dan geen files staan’, zoals iemand opmerkte. Woensdagmiddag arriveerde op de valreep nog een groep van de protestantse kerk uit het katholieke Best (Noord-Brabant) in de Thomas Schwenckestraat. Ze hadden eigenlijk de komende nacht naar de residentie willen afreizen, maar toen ze ‘s ochtends het nieuws hoorden, hadden ze direct de auto gepakt. Ze konden nog net op tijd het slotlied meezingen. ‘God, schenk ons de kracht dicht bij U te blijven, dan zal ons geen macht uit elkander drijven.’

Bron: Kerk in Den Haag

Met het nieuwe kinderpardon is er voor heel veel kinderen en jongeren een einde aan de onzekerheid gekomen.

Helaas geldt dit niet voor oudere asielzoekers waarvan sommigen hier al jaren wonen, werken en in veel gevallen al heel lang onderdeel van een geloofsgemeenschap uitmaken. 

Zoals bijvoorbeeld Omid Heydari die inmiddels niet meer bij Geloven in Moerwijk weg te denken is.
Omid is vanuit Afghanistan jaren geleden en na heel wat omzwervingen in het Haagse Moerwijk terechtgekomen. Inmiddels heeft hij een bestaan opgebouwd, heeft hij werk, beheerst hij de Nederlandse taal hartstikke goed, geeft hij Bijbelstudie, helpt de koster van de Marcuskerk, is hij vaste kracht bij de Voedselbank in Moerwijk, etc., etc. Kortom een modelburger. Je zou zeggen dat de IND zo’n iemand wel in Nederland toe zou laten.

Maar nee, de IND twijfelt namelijk aan het verhaal van Omid. Want de eerste keer dat hij een asielaanvraag deed was hij net tot het Christendom bekeert en bescheiden als hij is wilde hij niet pochen. Bescheidenheid siert de mens, nietwaar?

En dat lijkt hem nu parten te gaan spelen :(

Omid doet zijn achternaamHeydari eer aan (Heydari betekent hoop in het Farsi). Want als er 1 iemand op God vertrouwt en Jezus navolgt, dan is hij het wel.

Wil je meet over Omid weten?

Kijk dan bij hem op zijn Facebook of op zijn Instagram-account

Of hou de Facebook-pagina van Geloven in Moerwijk in de gaten