In de praktijk - Incubators
Incubators helpen startende, kennisintensieve bedrijven op weg
naar volwassenheid. Pim de Bokx, oprichter Dutch Incubator Association,
legt uit wat de meerwaarde is van deze broedplaatsen en voor welke
bedrijven ze geschikt zijn.
1. Imago
Twinning was een miljoenenproject van de overheid en Gorilla Park en
Newconomy waren de bekendste particuliere initiatieven. Ze hebben
echter nooit aan de verwachtingen voldaan: er werd veel geld ingepompt,
maar het gros van de bedrijven redde het niet. Het zorgde voor een
beroerd imago van incubators.
De laatste jaren zijn nieuwe kraamkamers ontstaan, dit keer met meer
realiteitszin: aan de poort wordt voortaan strenger geselecteerd. De
meeste incubators zijn verbonden aan universiteiten en instituten,
zoals YES!Delft, Erasmus MC Incubator en ESA Business Incubation. De
enige private incubator in Nederland is BViT in Delft en Den Haag, dat
de internethype wél overleefde.
2. Meerwaarde
Een incubator is meer dan een bedrijfsverzamelgebouw. Natuurlijk
beschikken ze over een receptie, vergaderruimtes en kopieermachines,
maar de meerwaarde ligt op andere vlakken. Zo hebben ze coaches en
adviseurs die startende ondernemers op weg helpen. Maar het grootste
voordeel is de toegang tot een netwerk. Veel starters komen van de
zolderkamer en treffen bij zo’n incubator ineens andere gepassioneerde
ondernemers. Vaak leidt dit tot samenwerking, soms zelfs tot fusies. De
broedplaats levert niet alleen businesspartners op, maar vaak ook
klanten en investeerders. Incubators investeren zelf kleine bedragen en
brengen de ondernemers voor grotere investeringen in contact met
informal investors en banken.
3. Toelating
Incubators zijn meestal gespecialiseerd in een bepaalde sector en
zijn specifiek bedoeld voor innovatieve/creatieve bedrijven, die
kennisintensief zijn én echt iets nieuws doen. Voor een gewone
webdesigner is het niet bedoeld, maar wel voor een webdesigner die een
nieuw product of doelgroep voor ogen heeft. Ook de fase waarin het
bedrijf verkeert, is van belang. Een ondernemer met alleen een vaag
plan om te gaan ondernemen heeft niets bij een incubator te zoeken;
hetzelfde geldt voor bedrijven die al winst maken. De broedplaatsen
zijn er voor bedrijven die tussen beide fases in zitten: ze hebben al
wel een prototype of concept, misschien al een eerste klant, maar nog
geen winst. De BViT past een speciale formule toe die zij
‘ClusterIncubator’ noemt. Daarvoor is niet alleen de aard van het
product of dienst van een bedrijf bepalend, maar ook de mix van
bedrijven. Liefst moeten bedrijven complementair aan elkaar zijn.
4. Resultaten
Een beeld dat sommigen van incubators hebben, is dat het erg
gezellig is, maar dat er weinig succesvolle bedrijven uit voortkomen.
Dit is niet helemaal waar, want uit europees onderzoek blijkt dat na
drie jaar 84 procent van deze bedrijven winstgevend is. Wél is het zo
dat heel grote successen op één hand te tellen zijn. Een voorbeeld
daarvan is breedbandprovider Speedlinq, dat begon in de kraamkamer van
BViT en werd vorig jaar voor miljoenen euro’s verkocht aan KPN. Echte
toppers als TomTom hebben geen incubator nodig. Incubators zijn er
vooral voor degene die van zichzelf weet dat hij of zij een beetje
ondersteuning kan gebruiken.
5. Exit
Vroeg of laten moeten bedrijven op eigen benen gaan staan. Iedere
incubator heeft hiervoor zijn eigen beleid. Bij sommige is er een harde
tijdlimiet: een bedrijf mag bijvoorbeeld maximaal drie jaar blijven.
Ook winstgevendheid kan een criterium zijn. Verder kan er een maximum
worden gesteld aan het aantal medewerkers. Zodra het bedrijf meer dan
bijvoorbeeld zes medewerkers heeft, is het tijd om te vertrekken.
Pim de Bokx is mede-oprichter en managing director van BViT, een
incubator voor ICT-bedrijven in Delft en Den Haag. De BViT heeft
internationale erkenning ontvangen in 2006 toe zij als beste incubator
van Europa is uitgeroepen. Zie www.bvit.net En oprichter van DIA, een netwerk van incubatie-profesionals. Info: www.dutchincubator.nl
(eerder gepost op www.goodblog.nl en www.edgarneo.INFO